Beeldschermwerk en RSI

Door te lang achter de computer te werken kan je lichamelijke klachten krijgen.

Hoe krijg je RSI

De klachten ontstaan door overbelasting. Overbelasting ontstaat door repeterende bewegingen, een verkeerde houding of door steeds dezelfde houding aanhouden. Als je lichaam niet goed kan herstellen kan je klachten aan de hand, pols, schouder en nek krijgen. Dit heet RSI of KANS.


Hoe kan je RSI voorkomen

Vaak denkt men aan een goed ingerichte (ergonomische) werkplek, maar dit alleen geeft geen garantie dat RSI kan worden voorkomen. Factoren zoals het soort werk, je eigen gedrag en werkstress spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van RSI. Deze factoren kunnen in vijf groepen verdeeld worden: het 5W model.

Veroorzakers van RSI

Werkplek
Een goed ingestelde werkplek zorgt ervoor dat je in een goede houding achter de computer zit. Wat moet de hoogte van het bureaublad zijn, je monitor, toetsenbord, hoe stel je je stoel goed in etc. In onderstaand filmpje zie je hoe je de werkplek goed kunt instellen.

Werktaken
Zorg voor afwisseling. Eenzijdige werktaken geven eenzijdige belasting. Wissel ook zoveel mogelijk tussen toetsenbord en muis: maak gebruik van sneltoetsen.

Werktijden
Gun je lichaam tijd om te herstellen. Neem op tijd pauze of maak gebruik van pauzesoftware.

Werkdruk
Stel prioriteiten. Stress kan RSI verhogend werken.

Werkhouding
Werk gezond: een goede samenwerken met collega's, waardering, voldoening en ontplooiing.

Arbocatalogus

De deelcatalogus KANS van arbocatalogus van de Universiteiten geeft informatie voor medewerkers en studenten over RSI-preventie, voorlichtingsmateriaal en hulpmiddelen om RSI-risico’s te inventariseren.

Meer informatie

Voor vragen over RSI en de inrichting van uw werkplek kunt u ook terecht bij de preventiemedewerker van uw organisatie.

 
Laatst Gewijzigd: 10-06-2015